جنگ سایبری و جنگ شبکه ایمطلب ارسالی ازmohammadrezamaali
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

 

                                                         بسمه تعالی

 

عنوان : جنگ سایبری وجنگ شبکه ای

 

نام استاد: جناب آقای رضایی پور

 

گردآورنده : معالی

 

نام درس: مدیریت مجازی وجنگ نرم

 

 

 

مقدمه :

در طول تاریخ، دکترین، سازمان و استراتژی نظامی پیوسته دستخوش تغییرات بنیادین در اثر پیشرفت‌های فناوری شد‌ه‌اند. صنعتی‌شدن به جنگ فرسایشی بین ارتشهای انبوه در جنگ جهانی اول منتهی شد. در جنگ جهانی دوم، مکانیزه‌شدن نیز به مانورهایی که در سیطره تانکها بود منجر شد. انقلاب اطلاعات باعث ظهور سبکی از جنگ می‌شود که نه تعداد زیاد نیرو و نه تحرک آنان، به نتایج مورد نظر منجر نخواهد شد. در عوض کسی که در جنگ اطلاعات بیشتری دارد، ابهام فضای جنگ را (که دشمن را در بر گرفته است) از بین برده و از مزایای قطعی آن بهره‌مندخواهد شد .
تحولات شگرفی در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، انتقال و ارائه اطلاعات و همینطور سازمان‌هایی که از افزایش اطلاعات منتفع می‌شوند، در حال رخ‌دادن می‌باشد. اطلاعات در حال تبدیل‌شدن به یک منبع استراتژیک می‌باشد و می‌تواند خود را به عنوان یک عنصر بانفوذ و ارزشمند در عصر فراصنعتی، همانند نقش سرمایه و کار در عصر صنعتی، مطرح کند.
انقلاب اطلاعات در حال به‌چالش‌کشیدن طراحی سازمان‌های زیادی است. این انقلاب، سلسله‌مراتب سازمان‌هایی که بصورت متعارف طراحی شده‌اند را از هم می‌پاشد و به مرور زمان از بین می‌برد. انقلاب اطلاعات اغلب قدرت را به نفع بازیگران کوچکتر و ضعیفتر اشاعه و توزیع‌مجدد می‌کند. این انقلاب از مرزهای فعلی مسئولیت‌ها عبور می‌کند و مرزهای جدیدی برای این مسئولیت‌ها ترسیم می‌کند و عموماً سیستم‌های بسته را مجبور به باز‌شدن می‌کند.


جنگ اطلاعاتي:


جنگ اطلاعاتي يك اصطلاح نسبتا جديد است كه طي سا ل هاي گذشته به واژ ه نامه اصطلاحات نظامي وارد شده است. البته مفهوم استفاده از اطلاعات در جنگ قدمت طولاني دارد. ظهور اصطلاح جنگ اطلاعاتي و اهميت روزافزون آن احتمالاً با انقلاب اطلاعات ارتباط مستقيم دارد. باور همگاني به اين صورت است كه چنين انقلابي آن قدر قدرتمند و دامنه تاثير آن آن قدر گسترده است كه مي تواند بعد جديدي در جنگ يا اصلا سبك جديدي از جنگ را تعريف كند.
تلاش براي درك مفهوم جنگ اطلاعاتي مانند اين است كه چند نفر نابينا بخواهند با لمس كردن بخش هاي مختلف يك فيل بگويند كه اين موجود چيست. كسي كه پايش را لمس كند مي گويد اين يك درخت است، نفر ديگري كه دم آن را لمس كند مي گويد اين يك طناب است و الي آخر. جنگ اطلاعاتي نيز مشابه يك فيل شامل اجزاء مختلف و متعددي مي شود. بنابراين هنگام تعريف اين مفهوم بايد حتي الامكان نگرش جامع نگرانه داشت تا همه ابعاد مختلف هم زمان مدنظر قرار گيرند
جنگ اطلاعاتي يعني كاربرد اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي به عنوان يك سلاح در درگيري هائي كه اطلاعات و سيستم هاي اطلاعاتي يك هدف نظامي مهم به شمار ميروند.تمام جنگ های سایبی و شبکه ای زیر مجموعه جنگ اطلاعاتی می باشد.

 

مارتين ليبيكي هفت شكل مختلف جنگ اطلاعاتي را به شرح زير نام مي برد:


1- جنگ فرماندهي و كنترل: كه هدف آن قطع كردن سر دشمن، يعني از بين بردن مغز متفكر دشمن، است.
2- جنگ برپايه اطلاعات: كه متشكل از طراحي، حفاظت و ممانعت از دسترسي به سيستم هائي است كه براي برتري بر فضاي نبرد در جستجوي دانش كافي هستند.
3- جنگ الكترونيك: تكنيك هاي راديوئي، الكترونيك، يا رمزنگاري.
4-  جنگ رواني: كه در آن از اطلاعات براي تغيير ذهنيت و طرزفكر دوستان، بي طرف ها، و دشمنان استفاده مي شود.
5-  جنگ هكرها: كه در آن به سيستم هاي رايانه اي حمله مي شود.
6- جنگ اطلاعاتي اقتصادي: ايجاد مانع در برابر اطلاعات يا تسهيل جريان اطلاعات با هدف كسب برتري اقتصادي.
7- جنگ سايبر: تركيبي از همه موارد شش گانه بالا.

 

فعاليت هاي مرتبط با عمليات اطلاعاتي شامل موارد زير مي شود:
1-  تلاش براي نفوذ به شبكه ها
2- تلاش براي سرقت يا خرابكاري اطلاعات

3- تلاش براي فلج كردن سيستم هاي نظامي داراي فناوري پيشرفته

 

تعریف سایبر:

 

سایبر(cyber) بخشی از کلمه cybernetics است. از لحاظ لغوی در فرهنگ های مختلف cyber به معنی مجازی و غیر ملموس و مترادف لغت virtual می باشد که البته با توجه به گسترگی مفهوم سایبر و اظلاق آن به تمام افعال و اقدامات در محیط شبکه های بین المللی و بی شمار بودن مصادیق لغت، معادل سازی و ترجمه آن به صورتی بسیار دقیق امکان پذیر است.

این اصظلاح را ریاضیدانی به نام نوربرت وینر در سال 1950 به کار برد و مقصود وی از این لغت مطالعه ساز وکار های ارتباطی، بازخورد و کنترل سیستم های زنده و ماشین ها بود. (دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی،گزارشات راهبردی،بهمن1388)

در این علم فرآیندهای ارتباطی و کنترلی سیستم های بیولوژیکی ، مکانیکی ، الکترونیکی و اطلاعاتی ، به ویژه مقایسه این گونه فرآیندها مابین سیستم های زنده و سیستم های مصنوعی صورت می پذیرد.

اما واژه فضای سایبر« برای اولین بار توسط داستان نویسی به نام «ویلیام گیبسون» در سال 1984 در یک داستان علمی – تخیلی و با عنوان فضای سایبر»به کار گرفته شد. در واقع به هر آن چه که مرتبط با شبکه های رایانه ای و اینترنت و فعالیت های رایانه ای و مجازی باشد ، فضای سایبری اطلاق می شود. (دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی،گزارشات راهبردی،بهمن 1388)

 این واژه همچنین در ارتباط با دنیای رایانه ها و جامعه ای که از آنها استفاده می نماید )کلیه منابع اطلاعاتی موجود در شبکه های رایانه ای( و دارای فرهنگ خاصی مبتنی بر شبکه های ارتباطی الکترونیکی هستند ، به کار می رود. در یک تعریف کلان ، فضای سایبری را می توان عبارت از مجموعه به هم پیوسته موجودات زنده از طریق رایانه، شبکه های رایانه ای و کاربرد آن دانست که از راه دور و بدون در نظر گرفتن جغرافیای عینی با یکدیگر در ارتباط هستند.

از این فضا به عنوان یک ضعف امنیتی می توان یاد کرد که از آن در جهت انجام حملات استفاده می شود . بیشتر این سامانه ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند استفاده ارزان و وسیعی از دسترسی به شبکه داشته باشند و این موضوع ، توانایی سوء استفاده مهاجمین به منظور آسیب پذیر نمودن شبکه ها و سرویس های هدف را افزایش داده است.

 

الوین تافلر: درکتاب موج سوم  تمدن را به سه قسمت تقسيم كرده است. موج اوّل : عصر كشاورزي. موج دوم : عصر صنعتي. موج سوم : عصر ا لكترونيك. استعاره بزرگ اين كتاب برخورد امواج ميباشد. يعني همانطور كه امواج با هم برخورد مي كنند و با هم مي آميزند، در محيط ما هم تنش و تحول و تعارض ايجاد مي گردد.

· موج سوم بر اين مفهوم بنا شده كه تاريخ بشر دو انقلاب ( موج ) را پشت سر گذاشته، انقلاب كشاورزي و انقلاب صنعتي و اكنون در آستانه سومين آن، يعني انقلاب الكترونيك قرار داريم.

 

جنگ سایبری:


در طي تاريخ، دكترين، سازمان و استراتژي نظامي به خاطر خط شكن ي هاي انقلابي در فناوري دست خوش تغييرات عميق شده اند.
فناوري هاي نوين به صورت يك سلاح جديد، يك منبع انرژي جديد، يا يك وسيله ارتباطي جديد، همگي موجب شده اند كه با اصلاح دكترين، سازمان و استراتژي نظامي، طرف نوآور از جنگ فرسايشي پرهيز كرده و در عوض به سبك نوين جنگ قاطع و سريع دسترسي داشته باشند. البته همان طور كه اكثر تاريخ دانان تاكيد مي كنند نفوذ فناوري نو لزوماً جنگ را متحول نمي كند؛ بلكه آن چه اهميت فوق العاده دارد، تغيير نگرش ها و منطق سازماندهي جنگ مي باشد.
در واقع اگر بگوئيم فناوري جديد حتي جهان بيني ها و الگو هاي ذهني را متحول مي كند، سخني به گزاف نگفته ايم . بر اين اساس بايد گفت كه رشد خيره كننده فناوري اطلاعات و ارتباطات، كه گاهي اوقات تحت عنوان «انقلاب اطلاعات» شناخته مي شود، موج پرقدرتي است كه ماهيت و ويژگي هاي جنگ و منازعه را از بيخ و بن تغيير خواهد داد.

 

اهداف تهاجم سایبری

 

ردیف

هدف

نتیجه

1

سیستم های اطلاعات نظامی

آسیب پذیر ساختن کشور برای تجاوز

2

صدای برون مرزی واتصالات دادده های ارتباطات از راه دور

تاخیر انداختن توان موجود در ارتباطات خارج از کشور

3

صدای ملی و زیر ساخت داده های ارتباطات راه دور

تاخیر در توان ارتباطات سراسری کشور

4

سیستم های ارتباطات راه دور محلی

جداساختن مناطق خاصی ازکشور

5

رایانه های مرکزی بانک داری

کاهش یا از کار انداختن نقدینگی در اقتصاد کشور

6

تبادلات بورس ها

تاخیر یا از کار انداختن سرمایه گذاری واقتصاد

7

وب سایت های تجارت الکترونیکی

قطع تجارت محلی ومشارکت برای شکست اقتصادی

8

تجارت های تولید سیستم های زنجیره ای

تاخیر یا ازکار انداختن مجتمع صنایع نظامی

9

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 1 دی 1391برچسب:, :: 12:1 :: توسط :

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 109472
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1